Modernūs kelių ženklinimo sprendimai

Norint užtikrinti saugų eismą miestų gatvėse, svarbu ne tik nuolat jas prižiūrėti, bet ir pasirinkti tinkamas kelio ženklinimo, apšvietimo ir atšvaitų sistemas. Įstojus į Europos Sąjungą, Lietuvoje įsigaliojo nauji eismo reguliavimo priemonių standartai, todėl nenuostabu, kad keliami vis didesni eismo saugos ir kokybės reikalavimai. Labai svarbu pasirinkti patyrusį, patikimą ir kvalifikuotą rangovą, galintį atlikti specifinius darbus keliuose, gatvėse ir kitose transporto judėjimo vietose bei pasiūlyti tinkamiausias sprendimus.

 
1998 m. įkurta bendrovė „Tauro ženklas“ orientuojasi į aukštus įmonės veiklos standartus, kokybiškai atliekamus darbus, profesionalias klientų konsultacijas ir paslaugų teikimą. Bendrovė kryptingai specializuojasi techninių eismo reguliavimo ir saugos priemonių, t. y. kelio ženklų, apsauginių metalinių kelio bei apsauginių pėsčiųjų takelių atitvarų, greičio mažinimo kalnelių, kelio atšvaitų ir kt., įrengimo bei eksploatacijos darbų srityje bei nuolat siūlo rinkai, kaip originaliai išspręsti daugelį šios srities specialistams kylančių problemų. Bendrovės pasiūlytos naujienos − didesnis stiklinių atšvaitų pasirinkimas, „protingoji“ šviesos diodų ženklinimo ir pėsčiųjų perėjų sistema bei mobilūs įspėjamųjų lempučių rinkiniai.

Kelio atšvaitai skirtingoms sąlygoms ir konstrukcijoms

Stacionariuosius kelio atšvaitus, populiariai vadinamus „katės akimis“, UAB „Tauro ženklas“ Lietuvos rinkai siūlo jau seniai, tačiau ir šioje srityje nuolat esama naujovių. Atšvaitai gali būti plastikiniai su metaliniais korpusais, guminiai išmontuojami su metaliniais ar plastikiniais korpusais, su vadinamuoju „Swarovski“ krištolu bei stikliniai. „Siglite“ stikliniai atšvaitai skirti eismo juostoms (montuojami į bortelius), krypčių juostoms tam tikrose teritorijose, saugumo salelėms, sankryžų išoriniams kontūrams, tiltų, viadukų išoriniams gabaritams ir tuneliams (sienoms, kolonoms) žymėti.

„Siglite“ stikliniai atšvaitai pagaminti iš grūdintojo stiklo ir guminiame inkare esančio metalinio korpuso. Atšvaitų atsparumas slėginei apkrovai siekia 18 t, svoris − 177 g, plotis − 51 mm, pado aukštis − 42 mm, atspindžio kūgio aukštis − 12 mm.

Dvidešimt metų veikiančių „Siglite“ stiklinių atšvaitų atspindžio kampas − 360°, taigi jie vienodai gerai atspindi šviesą iš visų pusių, išsiskiria stipriu ir stabiliu atspindžiu. Dėl antistatinio, savaime nusivalančio paviršiaus išvengiama nešvarumų kaupimosi. Be to, „Siglite“ stikliniai atšvaitai greitai ir nesudėtingai montuojami. Dėl unikalios guminio inkaro konstrukcijos montuojant nereikia jokių papildomų priemonių ar įrangos. Be to, galima pasirinkti net iš kelių spalvų. Esant pavojingesnėms sąlygoms, siūloma įprastų atšvaitų alternatyva − didesnio nei įprasta skersmens stikliniai atšvaitai, skirti miesto gatvėms žymėti, „Siglite Road Marker“, dar vadinami „tigro akimis“. Jie taikomi kelio eismo juostoms, krypčių juostoms teritorijose, saugumo salelėms, įprastoms ir žiedinėms sankryžoms bei tuneliams žymėti.

„Siglite Road Marker“ pagaminti iš grūdintojo stiklo ir metalinio, šviesą atspindinčio korpuso. Jų atsparumas slėginei apkrovai siekia 45 t, atšvaito plotis − 100 mm, pado aukštis − 25 mm, atspindžio kūgio aukštis gali būti 14, 19 ir 25 mm. Montuojant taikomi epoksidiniai klijai ir karštas bitumas.

Kaip ir kitų „Siglite“ atšvaitų, „tigro akies“ atspindžio kampas − 360°, jo paviršius antistatinis, savaime nusivalantis, todėl išvengiama nešvarumų kaupimosi. Tokių stiklinių atšvaitų pranašumas – stiprus ir stabilus atspindys, o jų galiojimo laikas net 15 kartų ilgesnis palyginti su plastikiniais tokio tipo gaminiais. Svarbu, kad siūlomi atšvaitai sertifikuoti pagal LST EN 1463-1:2001/A1:2003 ,,Kelių ženklinimo medžiagos. Iškilieji atspindintys kelių elementai. Pirminiai eksploataciniai reikalavimai“ ir LST EN 1463-2:2002 ,,Kelių ženklinimo medžiagos. Iškilieji atspindintys kelių įdėklai. Bandymų kelyje reikalavimai“.

„Protingas“ diodinis ženklinimas – pavojingoms zonoms

Itin pavojinguose kelio ruožuose ir tose jo atkarpose, kur esant pras-toms oro sąlygoms kitokie ženklinimo būdai neveiksmingi, UAB „Tauro ženklas“ specialistai siūlo žymėti britų bendrovės „Astucia“ gaminamais belaidžiais diodiniais (angl. Light-emitting diode, LED) atšvaitais „Solar Road Studs“. Toks ženklinimas vadinamas aktyviuoju, o jo taikymo variantų yra keletas, atsižvelgiant į eismo ir oro sąlygas. Pavyzdžiui, Olandijoje taip paženklintas kelias taikomas ir greičiui mažinti – šviesa „bėga“ kartu su automobiliu ir tuomet, kai įvažiuojama į kelio ruožą, kuriame diodiniai atšvaitai išdėstyti didesniu atstumu vienas nuo kito, vairuotojas nejučiomis ima lėtinti greitį. Tačiau tai ne vienintelis tokio ženklinimo taikymo būdas – juo gali būti žymimos įvažiuojamosios vietos, nuovažos, prie parduotuvių bei biurų pastatų esančių stovėjimo aikštelių apvadai, šiukšlių dėžės, pėsčiųjų takai ar, pavyzdžiui, „T“ formos sankryžos, nurodant besikeičiančią judėjimo kryptį į kairę ar dešinę pusę. Tokiose vietose ir šiandien ženklinama kitaip, tačiau prastesnėmis oro sąlygomis (lietus, rūkas, lijundra ir pan.) tokio ženklinimo dažniausiai nesimato, o diodiniai atšvaitai veikia bet kokiomis sąlygomis. Atsižvelgiant į ženklinimo poreikius, šios diodinės lemputės gali mirksėti, skleisti spindulį, šviesti pulsuojančia šviesa, nurodyti judėjimo kryptį ir pan. Galimi įvairūs minimų apšvietimo sistemų valdymo sprendimai: tiek sujungiant laidu, tiek belaidžiai.

 

Be abejo, tam taip pat reikia maitinimo šaltinio, tačiau tais atvejais, kai elektrą šiai sistemai tiekti sudėtinga, britų gamintojai siūlo alternatyvą − saulės kolektorius. Specialiai tam pagaminti saulės kolektoriai sukaupia reikiamą energijos kiekį. Toks sprendimas taikomas Didžiojoje Britanijoje, todėl ir mūsų klimatinėmis sąlygomis saulės kolektorių surenkamos energijos visuomet pakaktų nepriekaištingam sistemos funkcionavimui užtikrinti. Apskaičiuota, kad tokios „katės akys“ eismo įvykių skaičių sumažina net iki 70 procentų.

UAB „Tauro ženklas“ specialistų teigimu, susidomėjimas tokiu ženklinimu ir mūsų šalyje pastebimai auga. Tai itin aktualu projektuojant miesto infrastruktūrą. Tačiau pripažįstama, kad informacijos ir noro investuoti į ilgalaikius sprendimus iki šiol trūksta. Lietuviai į tokias naujienas, kaip įprasta, žiūri įtariai. Tačiau tai itin racionalus sprendimas. Visiems šiems sertifikuotiems gaminiams suteikiama garantija, be to, jei dėl įvairiausių aplinkybių sumontavus tokius atšvaitus, jų sugadinama daugiau nei 10 proc., tai laikoma didesnės rizikos kelio ruožu ir gamintojas įsipareigoja juos pakeisti nemokamai.

Efektyvus pėsčiųjų perėjų žymėjimas

Kitas patrauklus ir itin aktualus britų gamintojų pasiūlymas − pėsčiųjų perėjų sistemos. Įrengus tokią pėsčiųjų perėją, pėsčiajam įžengus į važiuojamąją dalį (tarp dviejų daviklių, indukcinių kilpų ir pan.) skersai kelio sumontuotos lemputės ir atšvaitai pradeda mirksėti. Įprasti pėsčiųjų perėjos ženklai dažnai nusitrina ar prastomis oro sąlygomis tampa nematomi, vairuotojai dėl intensyvaus eismo sąlygų ne visuomet kelyje pastebi kliūtis, todėl šiuose kelio ruožuose itin daug eismo įvykių ne tik dėl greičio viršijimo, bet ir dėl neveiksmingo ženklinimo. Ši pėsčiųjų perėjos sistema sprendžia abi problemas. Atlikti tyrimai parodė, kad tokios pėsčiųjų perėjos visų pirma pasiteisina kaip nematyta naujovė. Vairuotojai labai greitai supranta, koks tai įrenginys, jo veikimo principą ir instinktyviai sumažina greitį, todėl tokiose kelio atkarpose gerokai sumažėja avarinių situacijų. Tokį sprendimą galima palyginti su šviesoforu, tačiau jis kur kas pigesnis.

Mobilus rinkinys „HazLight“

Įmonės „Astucia“ sukurtas mobilus rinkinys „HazLight“ – tai nedidelių nešiojamų, įkraunamų, greitai išdėstomų įspėjamųjų lempučių grandinė, skirta tiek privatiems vairuotojams, tiek greitosios pagalbos, policijos, gaisrinės bei kitų tarnybų darbuotojams. Itin ryški diodinių lempučių skleidžiama šviesa iš toli (net iki 1 000 m) įspėja ir sumažina nelaimingų atsitikimų, kylančių kitiems eismo dalyviams susidūrus su važiuojamojoje dalyje ar kelkraštyje stovinčiomis transporto priemonėmis, skaičių. Tai gerokai efektyvesnis sprendimas nei tradicinis įspėjamasis „trikampis“.

Mobilus įspėjamasis rinkinys „HazLight“ saugomas specialioje dėžutėje ir įkraunamas nuo įprasto kiekviename automobilyje esančio cigaretės degiklio lizdo. Visiškai įkrautas nenutrūkstamai veikia iki 24 valandų.

yra Kita
Kietasis asfaltas „Confalt“ – patikimai stiprinti dangoms