Jau nuo kitų metų planuojama nekilnojamo turto valdymą perduoti į vienas rankas – centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojui (CTV), kuris būtų steigiamas sujungiant Valstybės turto fondą ir Turto banką. Finansų ministerija parengė 10 įstatymų pakeitimų paketą, leisiantį pertvarkyti valstybei priklausančio nekilnojamojo turto valdymą. Pasiūlymų esmė – sudaryti sąlygas centralizuotam valstybės nekilnojamojo turto valdymui įdiegti ir įmonės, kuri centralizuotai valdys šį turtą, veiklai pradėti.
Valstybės nekilnojamasis turtas yra daugiausia turto valdytojų turintis turtas, skirtingai nei žemė, keliai, miškai ar kitos valstybės turto rūšys, kurios turi tam tikrą centralizavimo lygį. Nekilnojamojo turto, kurį institucijos naudoja veiklai vykdyti, valdymas nėra institucijų funkcijoms priskirta veikla. Kita vertus, turto valdymu ir priežiūra užsiima visi turto valdytojai, nors galėtų sutelkti dėmesį tik į pagrindines savo funkcijas ar veiklą.
Centralizuoto valdymo poreikį nulėmė ir kitos priežastys: trūksta patikimos informacijos, kiek valstybė turi nekilnojamojo turto, kaip jis naudojamas (kiek išnuomota, kiek atiduota panaudai, kiek nenaudojamo ir t.t.), nėra valdymo kontrolės – niekas nekontroliuoja turto valdytojų sprendimų, todėl turtas valdomas neracionaliai, niekas neatlieka alternatyvių turto valdymo kaštų palyginimo, nes nėra renkami duomenys, kiek išlaidų patiriama šiam turtui išlaikyti, negalima įvertinti turto valdymo efektyvumo ir optimizuoti kaštų.
Siekiant efektyvesnio valstybės nekilnojamojo turto valdymo, CTV ketinama patikėti platų veiklų spektrą. Centralizuotą nekilnojamojo turto valdymą sudarys 8 pagrindinės veiklos. CTV valdys visą informaciją apie valstybei nuosavybės teise priklausantį visą nekilnojamąjį turtą. Disponuodamas informacija jis galės vykdyti valdymo stebėseną ir kontrolę, nes turto valdytojai privalės savo sprendimus derinti su CTV. Tokiu būdu atsiras galimybės nenaudojamą turtą perskirstyti, t. y. perduoti kitam valdytojui, kuriam jo reikia, arba jį parduoti, jeigu jis valstybės poreikiams nereikalingas. Dar viena veikla – administracinės paskirties nekilnojamojo turto perdavimas valdyti CTV, palaipsniui pereinant prie turto nuomos santykių. Beje, nuomos santykiai plačiausiai taikomi užsienio valstybėse, kurios turi ilgametę centralizuoto valdymo patirtį. CTV galės centralizuotai pirkti turto priežiūros paslaugas, taip būtų pasiekta masto ekonomija, todėl mažėtų išlaidos turto priežiūrai. Labai svarbi dar viena veikla – turto naudojimo ir įsigijimo alternatyvų vertinimas. Kas racionaliau – statyti ar pirkti naują pastatą, o gal išsinuomoti tokį turtą rinkoje turto valdytojui patars CTV, kuris ir bus naujo administracinio turto įsigijimo organizatoriumi.
Teikiamais įstatymų pakeitimais tikimasi suformuoti racionalaus valstybės nekilnojamojo turto valdymo tradicijas. Neabejojama, kad centralizuoto valstybės nekilnojamo turto valdymo principai užtikrins, jog šio turto valstybės institucijos turėtų pagal poreikius ir valdomas jis būtų efektyviai, o tai savo ruožtu mažins valstybės nekilnojamo turto valdymo išlaidas.
Daugiau informacijos:
Ministro Pirmininko tarnybos Spaudos tarnyba
Tel. (5) 2663746
kasp@lrv.lt
yra Kita